Ako cestovať verejnou dopravou po našich mestách?

Autor: Michal Mazánik | 16.1.2017 o 10:51 | Karma článku: 6,57 | Prečítané:  2097x

Odpoveď znie, že väčšinou s ťažkosťami. Verejná doprava sa v súčasnosti často skloňuje ako niečo zastaralé, nepotrebné ba dokonca nepoužiteľné. Bohužiaľ v mnohých prípadoch to tak aj je. Stačila by však chvíľa času a dalo by sa...

... Stačila by však chvíľa času a dalo by sa to zmeniť. Pýtate sa ako? To si hneď ukážeme.  ​

​Príklad, na ktorom si to ukážeme je pokus o vnútromestskú dopravu v meste Dubnica nad Váhom. Dubnica je stredne veľké mesto na Považí s cca. 25 000 obyvateľmi, známe okrem iného aj zbrojovkou - Závodmi ťažkého strojárstva. Dubnica nad Váhom je pomerne rozťahané mesto v kopcovitom teréne s jednou vzdialenou mestskou časťou Prejta. 

Ako inak, aj Dubnica nad Váhom rovnako ako iné mestá na Slovensku zápasí s problémami s parkovaním. Na sídliskách je takmer zázrak nájsť voľné miesto na zaparkovanie po šiestej hodine večer. A tak človeka napadne, či by nebolo lepšie chodiť aspoň po meste autobusom, aby zakaždým nemusel celú cestu rozmýšľať kde zaparkuje. Nakoniec, podporíme tak aj životné prostredie.

Čo teda zistíme, ak sa rozhodneme cestovať verejnou dopravou napríklad v Dubnici?

V minulosti bola v Dubnici nad Váhom pomerne rozsiahla MHD, ktorá už ale celá niekoľko rokov patrí do minulosti. Ale nevadí, ešte môžeme chvíľku veriť, že bude adekvátne nahradená linkovými autobusmi. Je však niekoľko dôvodov, prečo v to budeme naozaj veriť iba chvíľku. 

Táto chvíľka skončí hneď po návšteve webových stránok miestneho linkového dopravcu. Na webe dopravcu sa totiž dočítame, že po meste jazdí iba jeden linkový autobus, s číslom 302430. Prvou záhadou je, že hoci má premávať oficiálne po trase Ilava - Prejta, Výstrkov - Dubnica nad Váhom - Nová Dubnica a späť, tak do Novej Dubnice nejazdí ani jeden spoj a do Ilavy iba niekoľko, ani nie 50% percent spojov. 

A čo zvyšok spojov? Ten je vedený iba na území Dubnice nad Váhom. Je to teda naozaj linkový autobus alebo zvláštny pokus o MHD? Rozhodnutie nechám na kompetentných, teda na meste Dubnica nad Váhom, ktoré má zabezpečiť prípadnú MHD a na Trenčianskom samosprávnom kraji, ktorý má v kompetencií linkové autobusy. 

To, o čom tu teraz píšem v dvoch odstavcoch však bežného cestujúceho nemusí trápiť. Celkom prirodzene cestujúceho zaujíma, za ako dlho a či vôbec sa dostane z bodu A do bodu B. Pravda je taká, že vo veľa prípadoch sa z bodu A do B nedostane.

Kde je problém? Povedzme si to na konkrétnych príkladoch: 

1. Cestujúci sa vracia z práce/školy po 15. hodine do Dubnice nad Váhom z Trenčína. Pre rýchlosť prepravy si zvolí vlak, s odchodom zo stanice Trenčín o 15:31. V Dubnici nad Váhom je o 15.45. Keďže sa potrebuje dostať na sídlisko Centrum I, ktoré je ďaleko od železničnej stanice, rozhodne sa zo stanice použiť verejnú dopravu. Po 10 krokoch od vlaku, z ktorého vystúpil prichádza na zastávku autobusov "Dubnica n. Váhom, žel. st.". Po preštudovaní cestovného poriadku však zisťuje, že autobus odišiel o 15:05 a nasledujúci spoj ide až 18:10. 

Ďalším štúdiom vývesky sa dá zistiť, že ani od vlaku o 15.13 zo smeru Žilina a od zmieneného vlaku z Trenčína náhrada MHD nezabezpečuje žiadny prípoj. Práve naopak, autobus odišiel o 15:05, teda 8 minút pred prvým vlakom, a teda, napriek tomu, že išiel zo stanice, cestujúcim od vlaku neposlúžil.

Za zmienku stojí aj to, že takáto situácia nastáva počas popoludňajšej dopravnej špičky pracovného dňa a počas školského roka, kedy jazdí autobusov najviac.  

Už kratší príklad 2: ďalší cestujúci býva napríklad v časti mesta Horné Kolonky, na Palárikovej ulici. Vie, že je tam zastávka a preto sa rozhodne na cestu zo železničnej stanice domov použiť zmienenú linku 302430.  Pri plánovaní cesty však zisťuje, že zastávky sa vôbec nevolajú prehľadne – podľa ulíc, ale podľa rôznych, často podľa neaktuálnych či nekonkrétnych názvov.

Bude to zastávka „Potraviny“, pretože jeden z množstva obchodov s potravinami v Dubnici môže byť aj na Palárikovej či napríklad zastávka A-32, alebo to bude zastávka „Potr. CIII“? Prezradím Vám, že zastávka na Palárikovej sa nazýva „Dubnica nad Váhom, SeVaK“. Dozvie sa ale z tohto názvu návštevník z inej časti alebo z iného mesta aspoň približnú polohu zastávky?

Úvahu znova nechám na kompetentných zamestnancoch, ktorý zostavujú cestovný poriadok.

Čo ďalšie nám (ne)povie cestovný poriadok? Dozvieme sa napríklad to, že hoci vlaky na dubnickú stanicu prichádzajú o 14:13, 15:13 ako aj 18:13, autobusy zo stanice do mesta odchádzajú o 14:08 (rsp. 14:10 aj cez víkend), 15:05 a 18:10.

Je zaujímavé, že napriek tomu, že posunutie spojov či premenovanie zastávok, by okrem nutnosti prelepenia vývesiek na zastávkach (ktoré sa tak či tak robí minimálne 1-2 krát za rok) nepriniesli kraju ani  dopravcovi žiadne náklady, napriek viacnásobným upozorneniam na tieto skutočnosti k zlepšeniu nedošlo.

Okrem iného, aj práve z príčin, ktoré som popisoval sa môžeme dennodenne pozerať v Dubnici nad Váhom a aj v desiatkach iných miest na preplnené parkoviská na sídliskách a na prázdne autobusy, v Dubnici linky 302430. Ďalšie zaujímavosti zo sveta verejnej dopravy prinesiem niekedy nabudúce. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.


Už ste čítali?